vrijdag 27 januari 2017

Werk in uitvoering

Creatief zijn is heerlijk, maar soms ook een verschrikking. Ben je net bezig met het uitwerken van dat ene leuke idee, rolt het volgende alweer je fantasie binnen. Probeer dan nog maar eens vast te houden aan de eerder uitgezette koers.

Mij overkomt het vaak. Ben ik lekker bezig, haalt de waan van de dag me in en moet ik stoppen met 'skrieven' omdat er nu eenmaal gewerkt moet worden. Of, minder erg, maar nog steeds waardeloos voor het produceren van een afgerond manuscript: het idee voor een nieuw manuscript dient zich alweer aan en eigenlijk wil ik dolgraag daarmee beginnen...

Vandaar dat ik nu, door schrijverij in de afgelopen jaren, beschik over een fiks aantal nog niet afgeronde manuscripten. Leuke en minder leuke ideeën. Vanzelfsprekend zal ik je de minder leuke ideeën besparen, maar de leuke wil ik wel graag onder je aandacht brengen. Tenslotte is het mijn uitdrukkelijke wens én opdracht aan mezelf dat ik daarvan dit jaar minimaal drie (!) afrond.

Als schrijver ben ik bezig met twee genres: fantasy en thrillers. Ik stel je hierbij graag de verschillende ideeën en nog niet afgeronde verhaallijnen aan je voor. Maar dat is niet het enige. Ik heb voor jou, als sponsor, ook een uitdrukkelijke opdracht: vertel mij welk verhaal jij als eerste in boekvorm wilt zien verschijnen. Naar welk verhaal ben jij het meest nieuwsgierig? (hieronder alvast een eerste opsomming en korte introductie. Ik zal later meer over ieder project afzonderlijk vertellen!)

Fantasy

  • Drakenhart; Elin en Damash zijn drakenjagers die in een storm een legendarische zilveren draak weten te doden. Dat betekent rijkdom en lof van hun meesters. Helaas gaat het heel erg fout en belanden ze in een voor hen onbekende wereld waar het gevaar overal loert. Diverse groeperingen beweren dat deze 'gevallen jagers' de uitverkorenen zijn waarop al zo lang gewacht wordt. Maar drakenjaagster Elin wil alleen maar terugkeren naar haar eigen wereld. Maar hoe doe je dat als je niet eens weet hoe je hier bent terecht gekomen?
  • Dromen en Demonen; het vervolg op mijn tot nu toe meest geprezen fantasyroman Heksenjacht. Hoe gaat het verder met huurlingen sergeant Hiu Warg en zijn strijd tegen de demonen? 
  • Bloed en (on)schuld; het vervolg op mijn fantasydetective Bloed & Eer, met Sylvestre Curare in de hoofdrol. Na zijn vorige avontuur weten we dat hij door een vreemd wezen, een Abrasi, is gebeten en dat hij hierdoor over wonderbaarlijke krachten beschikt die een mens doorgaans niet heeft. Wat is er met hem gebeurd? In dit vervolg krijgen we iets meer inzicht in wat hem is overkomen en volgen we hem tijdens een nieuw avontuur.
  • Verloren zielen (eigenlijk meer urban fantasy, dan reguliere fantasy); een roman dat zich afspeelt in onze tijd, met Jocelyn Yaiden en Vargas Serat als hoofdpersonage. De laatste is een gevallen engel die weer in de gunst van God probeert te komen door 'ongedierte' uit de weg te ruimen. Hij is een vampier- en weerwolvenjager, maar komt ernstig in het nauw. Jocelyn wordt wakker uit een coma en merkt dat ze dingen ziet die er ogenschijnlijk niet zijn, dat ze herinneringen met zich meedraagt die niet de hare zijn, dat ze vreemde talen vloeiend spreekt... wordt ze gek, of is er iets anders aan de hand?

Thriller 

  • Zwanenzang vertelt het verhaal van een weinig succesvolle singer/songwriter van smartlappen. Wanneer hij thuiskomt, ontdekt hij dat zijn vrouw is vermoord. Haar lijk is weg, maar overal vindt hij haar bloed. Haar dagboek verhaalt van zijn gewelddadige leven met haar; een wereld die hij niet kent. Uit angst dat de moord hem in de schoenen wordt geschoven, slaat hij op de vlucht. Maar of dat allemaal wel zo slim is...
  • Wisselkind (bovennatuurlijke thriller): Op de foto staat geschreven: 'Geef mij deze persoon en je ontvangt drie miljoen euro'. Tom Thielen denkt dat het een grap is en stemt ermee in. Wanneer dan ineens de miljoenen op zijn rekening staan, begrijpt hij dat hij een vreselijke vergissing heeft gemaakt. Maar dan is het al te laat... 
  • Duivelsverzen; een bovennatuurlijke thriller met als centrale vraag: wat als je grootste angst bewaarheid wordt? Het overkomt een flink aantal eind dertigers die net dachten hun leven te hebben uitgestippeld. De een sterft de verdrinkingsdood, de ander pleegt zelfmoord, een derde slaat ineens door en doodt iedereen om zich heen, een vierde gaat kapot aan onverklaarbare jeuk... En zo zijn er nog veel meer vreemde zaken die plaatsvinden. Wat al deze mensen bindt is dat zij ooit, op een feest, iets hebben gedaan wat ze nooit hadden moeten doen. Ze hebben iets gewekt wat ze beter met rust hadden kunnen laten. Maar daarvoor is het nu, bijna twintig jaar na dato, te laat.
  • Payback; een jonge vrouw wordt het slachtoffer van een uit de hand gelopen grap van haar vriend. Hij voert de prank, samen met enkele vrienden tot in het extreme door. Uiteindelijk weet ze te vluchten en besluit dan, jaren later, op verschrikkelijke wijze wraak te nemen op de jongens van toen. 

Young adult

  • Zombie Nella; begonnen als een verhaaltje voor de oudste dochter van een goede vriendin van me, vertelt dit het verhaal van Marinella. Haar vader werkt voor het ministerie van defensie in een laboratorium en experimenteert met virussen. Als hij op een dag, verstrooid als hij is, vergeet om een lab-muis mee te nemen, gebeurt er iets verschrikkelijks. Zijn dochter wordt gebeten, maar vertelt niets. Een week later is ze dood. Vanaf dat moment begint deze tiener haar 'leven' als een zombie...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten